Be-Fin-dingen deel 1

14 maart 2016 - Turku, Finland


Zondag 13-03-2016 Heenreis

Om 06.00 uur vertrekken Petra, Marco en ik vanuit Wolvega in de Corsa met 3 personen, 3 koffers, en 3 tassen naar Schiphol. Één van de drie koffers blijkt tijdens de incheck het toegestane gewicht te overschrijden. 1 x raden welke

Na een prachtige heldere vlucht, waarbij we de Waddeneilanden heel mooi konden zien liggen, landen we in het nog besneeuwde Helsinki. We vervolgen onze reis van 2,5 uur in de bus naar Turku. Het valt ons op dat de plaatsnaamborden overal 2 talig zijn: Fins en Zweeds. De Finse woorden zijn zo lang en onbegrijpelijk dat we onderling een wedstrijd zijn gestart wie aan 't eind van de week het mooiste of meeste bijzondere woord heeft gevonden. We vinden met de hissie naar een pissie of mozzarellatikut al behoorlijk in aanmerking komen voor een prijs. 

Na de incheck in het Cumulushotel eten we in het Shamrock. Pizza met rendierenvlees! Lekker

Maandag 14-03-2016 Bezoek Ilpoinen School

Onderweg naar de bushalte komen we er achter wat het geluid is wat we gisteravond hoorden. Ondanks dat de wegen schoon zijn rijden de auto's nog gewoon rond met spikes. Na een kort ritje door de stad komen we aan bij Ilpoinen School.

Ilpoinen School is een reguliere basisschool met leerlingen in de leeftijd van 7-12 jaar oud. De school heeft 300 leerlingen, 15 klassen, 24 leerkrachten, 3 assistenten en stagiaires. Na 45 minuten les gaan alle leerlingen 15 minuten naar buiten. In de ochtend is dit om half 10 zelfs een half uur.

Het schoolplein is een waar paradijs. De natuurlijke rotsen dagen uit tot klimmen en springen evenals het bos. Er is een ijsbaan, een voetbalveld, een pannakooi en diverse klimtoestellen. Opvallend is de rust die heerst in de school, zelfs tijdens de (warme) gezamenlijke lunch in de kantine. Schijnbaar kunnen ze al hun energie al kwijt in de pauzes. Ook bij -25 graden Celsius gaan de kinderen gewoon naar buiten  

Opmerking van één van de leraressen: jullie leerlingen worden gekleed als prinsjes en prinsessen, die van ons om te spelen. 

De klaslokalen hangen vol met mooie werken van de kinderen. Er wordt 1/3 van de  tijd besteed aan de kernvakken. De rest van de tijd wordt besteed aan expressie, gym. handwerk, techniek en buiten spelen. Het samen leren en het sociale aspect spelen een zeer grote rol. Tevens wordt er, naast rekenen Fins, Engels gegeven. Zweeds en Spaans worden optioneel aangeboden. 

Na het observeren van lessen krijgen we uitleg over het Finse onderwijssysteem. Het eerste wat opvalt is het aantal uren dat de leerkracht voor de klas staat en de voorbereidingstijd die hij/zij krijgt. 24 uur lesgevende taken, 3,5 uur voor overleg met collega's en de rest is voorbereidingstijd!! Er wordt veel minder werkdruk ervaren en de leerkrachten zijn zeer gemotiveerd. 

Weetje: de uitkomst van een Fins onderzoek onder mannen waarbij de vraag gesteld werd wat voor hun de meest begeerde vrouw is: een lerares  


Vanavond plenaire bijeenkomt om onze be-Fin-dingen uit te wisselen en dan maken we ons op voor dag 2.

Foto’s

5 Reacties

  1. Margriet Schreuder-Wijnand:
    14 maart 2016
    Fantastisch. Wat zullen jullie genieten! Wat een verschil in onderwijs! Neem de goede dingen mee, maar vertel vooral ook van onze goede dingen op school!
    Groetjes van de Tjongeling!
  2. Hanneke en Appie:
    14 maart 2016
    Een mooi verhaal met veel nieuwtjes over het Finse onderwijssysteem. Een prachtige en hele sterke opmerking vind die van "onze" kinderen die als prinsen en prinsessen naar school gaan.
  3. Astrid:
    14 maart 2016
    Ik geloof dat ik naar Finland moet, als ik zo naar je weetje kijk ;) Ben stiekem een heel klein beetje jaloers, had er heel graag bij willen zijn. Het klinkt zo gezellig!
  4. Dieny.:
    15 maart 2016
    Mooi stuk al. Geniet met elkaar en probeer met elkaar het goede mee te nemen.
  5. Marian van der Bij:
    15 maart 2016
    Geweldig om te lezen en het klinkt voor zowel de kinderen als de leerkrachten heel fijn.